Sunday 26 February 2012

Rysowanie światłem - fotografia

Tak jak już wcześniej zapowiadałam, oto pierwszy artykuł o fotografowaniu rękodzieła w naszej mini-serii dla początkujących blogerek. Osoby z doświadczeniem nie dowiedzą się tutaj nic nowego, bo ten post prezentuje jedynie podstawy, ale jeśli macie jakieś dobre rady to zapraszam do podzielenia się nimi w komentarzach!

Fotografia z greckiego oznacza rysowanie światłem. I właśnie odpowiednie oświetlenie, a nie aparat fotograficzny jest najważniejsze przy uwiecznianiu rzeczywistości.

Nie będę tutaj pisać, że dobry aparat z wieloma funkcjami nie jest lepszy od zwykłego aparatu kompaktowego, bo jest. Ale wierzcie mi, nawet dobrą lustrzanką można zrobić złe zdjęcie, jeśli nie zastosuje się paru zasad. Żeby jednak nikogo nie zniechęcać, wszystkie fotografie zamieszczone w tym poście są wykonane aparatem kompaktowym firmy Medion lub iphone. Zdjęcia wykadrowałam, ale nie poddałam ich dalszej obróbce. Kontrast, jasność i nasycenie barw są więc takie jak zapisał je aparat. W osobnym poście Agnieszka opisze Wam jak edytować zdjęcia.

Fotografowany przedmiot to aparat Zorkij 4, którym mój tato uwieczniał moje dzieciństwo. By nie potrzebnie nie odwracać uwagi od istoty sprawy, oprócz tła nie ma na tych zdjęciach żadnych innych przedmiotów.

No ale do rzeczy.

Będąc młodą mamą, studentką lub …. (wstawić odpowiednią funkcję) często nie mamy czasu na rękodzieło za dnia i zajmujemy się tym wieczorem. Gdy już nasze dzieło jest gotowe, puchniemy z dumy i chcemy jak najszybciej podzielić się z nim z resztą świata. I tutaj pojawia się problem bo za oknem ciemno, a my nie jesteśmy posiadaczkami specjalistycznego oświetlenia... No cóż, rzucamy mimo wszystko nasze wypieszczone dzieło na stół, bierzemy do ręki aparat ustawiony na tryb automatyczny i pstrykamy zdjęcie z lampą błyskową. Wierzcie mi, że niezależnie czy to aparat kompaktowy czy wypasiona lustrzanka, efekt będzie mniej więcej taki:

Medion i iphone

DSCI0691 photo

Nie wygląda to zbyt pięknie, prawda? Stół i inne gładkie elementy odbijają światło lampy błyskowej, a wokół brzegów zdjęcia utworzyła się niezbyt przyjemna ciemna otoczka. Wszystko wygląda jakby było brudne, a wierzcie mi, że nie było!

Wydawać by się mogło, że zmiana tła pomoże bo pozbędziemy refleksów lampy na stole. Niby jest lepiej, ale wciąż zdjęcie nie jest szczególnie ładne. Refleksy na obiektywie i aparacie wciąż rażą.

DSCI0718

Najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku jest cierpliwość. Wystarczy poczekać do następnego dnia, lub nawet (jeśli jest akurat póżna jesień albo zima i po powrocie z pracy za oknem jest już ciemno) do weekendu a przekonacie się, że warto.

Po drugie, koniecznie wyłączcie lampę błyskową! W każdym aparacie jest taka możliwość, trzeba jedynie zajrzeć do instrukcji obsługi.

Gdy już udało nam się doczekać się światła dziennego ustawmy przedmiot, który chcemy uwiecznić jak najbliżej okna, otwartych drzwi, lub zabierzmy go na dwór (pole).

Generalnie lekko pochmurny dzień jest lepszy niż dzień z intensywnym słońcem o ile nie chcemy mieć ostrych cieni (te czasem są fajne do stworzenia odpowiedniego nastroju, ale trzeba umieć nimi operować).

Pamiętać trzeba, żeby fotografii nie robić pod światło tak jak to zrobiłam w przypadku tego zdjęcia ( są odstępstwa od tej reguły, ale nie będę się na ten temat rozwodzić). Przód aparatu jest zacieniony, przed nim powstał nieładny cień a szczegóły są mało widoczne, podczas gdy tło jest prześwietlone.

DSCI0720

Zobaczcie, że zdjęcie zrobione ‘drugiej strony’ czyli ze światłem za moimi plecami, padającym na przód aparatu wygląda znacznie lepiej. Front aparatu jest dobrze doświetlony, szczegóły są widoczne, pozostał jeszcze tylko mały szkopuł w postaci cienia z lewej strony aparatu. Niby nic, ale można go łatwo wyeliminować.

DSCI0711a

Wystarczy użyć zwykłej kartki białego papieru do odbicia światła. Trzeba ją postawić z tyłu aparatu po jego lewej stronie, tak jak na zdjęciu poniżej (później zdjęcie trzeba wykadrować).

DSCI0712

Lepiej zasadę działania takiej kartki widać na poniższych zdjęciach, choć cień nie jest całkiem wyeliminowany.

DSCI0716 DSCI0717

Wszystkie powyższe zdjęcia zrobione były w domu przy oknie. Zdjęcia poniżej zrobiłam na dworze, w tym samym dniu. Zauważcie, że tutaj nie było problemu z cieniami (dzień był lekko pochmurny, więc światło było dobrze rozproszone), nie trzeba było używać kartki do odbicia światła, wystarczyło ustawić aparat i nacisnąć wyzwalacz.

DSCI0725 DSCI0727

I to by było na tyle jeśli chodzi o podstawy. Mam nadzieje, że komuś się one przydadzą.

Na zakończenie jeszcze parę uwag:

  • Wyłącz lampę błyskową! (Są osoby, które potrafią dobrze fotografować z lampą, ale to wyższa szkoła jazdy i mało któremu początkującemu fotografowi się to udaje).
  • Fotografuj przy świetle dziennym, najlepiej rozproszonym (lekko pochmurny dzień).
  • Najlepszą porą do fotografowania są jedna do dwóch godzin po wschodzie i przed zachodem słońca, wtedy światło jest najlepiej rozproszone.
  • Ostre cienie powstające w słoneczny dzień generalnie nie są pożądane o ile nie miało się zamiaru podkreślić nimi specyficznej atmosfery, np. słoneczny niedzielny poranek.
  • By zminimalizować cienie skorzystaj z kartki białego papieru lub białej ściany by odbić nimi światło.
  • Dobrze przestudiuj instrukcje obsługi swojego aparatu. Naucz się korzystać z jak największej ilości jego funkcji. Najlepiej zrezygnuj z funkcji automatycznej.
  • Gdy musisz zrobić zdjęcie po zmroku, zrób je bez użycia lampy błyskowej. Nie kieruj na fotografowany obiekt światła punktowego. Spróbuj wyeliminować cienie rzucane przez sztuczne światło przy pomocy białych powierzchni. Możesz nawet spróbować zrobić sobie namiot do zdjęć taki jak w tym artykule.
  • Naucz się korzystać z funkcji balansu bieli, dzięki temu fotografia będzie lepiej odwzorowywała naturalne kolory.
  • Nie rób zdjęć mając na sobie ubranie w intensywnych kolorach, np. czerwonym lub pomarańczowym gdyż może to wpłnąć na kolorystykę zdjęcia (to rada Asi Eight).


Życzę Wam powodzenia i przyjemności przy fotografowaniu Waszych dzieł!

________________________________________________________________________________________________

Jeśli podoba Ci się ten kurs to podziel się nim na swoim blogu wklejając ten guzik (skopiuj kod z okienka i wklej go na swój boczny pasek).

Fotografowanie rękodzieła

19 comments:

  1. Świetny artykuł!
    Temat dla mnie jak na zamówienie :) Moje zdjęcia są okropne. Dzięki radom zamieszczonym przez Ciebie, może i ja się nauczę robić trochę lepsze zdjęcia .

    ReplyDelete
  2. Marysiu mistrzostwo świata:) z przyjemnością poczytałam i się dokształciłam..dziękuje kochana!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dzieki Lorka, ale szczerze mowiac nie moge sobie wyobrazic, ze ty sie tutaj czegos nowego dowiedzialas, robisz przeciez bardzo ladne zdjecia!

      Delete
    2. kochana człowiek uczy się całe życie:)

      Delete
  3. Świetny artykuł, ciekawe uwagi i czyta się z przyjemnością ! czekam na następne:)

    ReplyDelete
  4. Marysiu super otwarcie serii,nie mogę się doczekać ciągu dalszego;]

    ReplyDelete
  5. Na pewno skorzystam z porad, bo wciąż fotografowanie jest moją piętą achillesową... będę podglądać i oczekiwać na następny artykuł :)

    ReplyDelete
  6. Wielkie dzięki dziewczyny za ten cykl poradnikowy :) skorzystam z rad na pewno :) normalnie spałyście mi z nieba. Muszę tylko te rady wprowadzić w życie. Najfajniejsze jest to, że o pewnych rzeczach tu napisanych przekonałam się na własnej skórze, dlatego już się nie mogę doczekać następnych odcinków :)

    ReplyDelete
  7. Jakie Wy jesteście KOCHANE, że dzielicie się swoim doświadczeniem w tej dziedzinie. Sama mam problem ze zrobieniem ładnych zdjęć i trafiałaś z niektórymi wypowiedziami w samo sedno. Właśnie takie błędy popełniam!

    Bardzo dziękuję za ten artykuł. bardzo, bardzo, bardzo :-*

    Teraz muszę uzbroić się w cierpliwość i przeobrazić teorię w praktykę. Nie mogę doczekać się kolejnego wpisu, naprawdę :)

    ReplyDelete
  8. Bardzo mi się podoba ten cykl!
    Mam jedno "ale" do Twoich powyższych spostrzeżeń: nie zawsze zdjęcia pstrykane z lampą (w trybie auto, lustrzanka + amatorka pierwszej wody) wychodzą tragicznie.
    Dwa przykłady:
    http://www.flickr.com/photos/jednoiglec/6685340641/in/photostream
    http://www.flickr.com/photos/jednoiglec/6427652193/in/photostream
    Pozdrawiam i z pewnością cały cykl przeczytam od deski do deski:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bardzo dziekuje za ten komentarz. Oczywiscie, ze nie zawsze takie zdjecia wychodza tragicznie, ale bardzo czesto tak jest. Poza tym robone dobra lustrzanka, ktora rzadko kiedy dysponuja osoby poczatkujace, wychodza zawsze lepsze zdjecia niz kompaktem.

      Dochadza do tego jeszcze inne czynniki, np. gdy robilo sie zdjecie z lampa z duzej odleglosci w pokoju o bialych scianach zdjecie bedzie lepsze (po wykadrowaniu i obrobce) niz zdjecie zrobione z bliska.

      W tym artykule chodzilo mi bardziej o pokazanie paru podstawowych zasad od ktorych warto zaczac. Niektorzy maja talent i od razu pstrykaja znakomite zdjecia, z lampa czy bez :)

      Delete
    2. Wiem, że chodziło o zasady, ale trochę zdziwiło mnie stwierdzenie dot. lampy błyskowej. W wielu przypadkach rękodzieło lepiej się prezentuje na zdjęciach z lampą (nie widać np. niewyprasowanych fragmentów:).
      Po cichu liczę, że zamieścicie parę rad dot. fotografowania z lampą (mnie by się bardzo przydały takie rady, gdyż niestety rzadko mam okazję pstrykać w świetle dziennym).

      Delete
  9. Oj, tutaj też muszę zostawić pochwały.
    Jeszcze raz napiszę: dziewczyny jesteście mega kochane.
    Właśnie tak powinno być - dzielić się wiedzą, pomagać, bez jakiegoś chorego zgrzytu zazdrości i wywyższania się.
    BRAWA!!!!!!

    ReplyDelete
  10. DUŻE DZIĘKI za dobre rady!

    ReplyDelete
  11. Czemu tak późno tu zajrzałam...? Bardzo, bardzo cenne rady, teraz zmykam czytać wszystkie kolejne kursy. Chyba najważniejsza rada to: słuchać doświadczonych fotografów i próbować na sobie ich wskazówki aż do znudzenia :) Też nieźle się natrudziłam zanim znalazłam "właściwe" okno (=światło) w swoim domu :) Pozdrawiam!

    ReplyDelete
  12. Ja także przykładam się do podziękowań, ponieważ są cenne. Także się uczę robić zdjęcia, jak na razie to kiepsko wychodzi i dlatego skorzystam z nich. Może macie jakąś radę na zdjęcia wykonywane wieczorem, gdyż wtedy tylko pozostaje mi czas na ich realizację, którą chciałabym od czasu do czasu pokazać. Dziękuję.

    ReplyDelete
  13. dziękuję za te informacje- idę potrenować! pozdrawiam Kruszyna

    ReplyDelete
  14. Dziękuję bardzo za porady takie z serca bezinteresowne. Cmok! :)

    ReplyDelete

Thanks a lot for your comments!/ Bardzo dziekuje za komentarze!